« August 2010 | Main | October 2010 »
خستگی نظری!
بگذارید به حساب خستگی. امّا شما قضاوت کنید و ببینید واکنش شما چه خواهد بود به خواندنِ جدلهایی که یکی ادّعا میکند راه حل نهایی نگاه به مسایل اجتماعی را یافته و دیگران را مسلسلوار یک به یک به بادِ انتقاد میگیرد که فلان موضوع در روایتِ فلانی وجود ندارد و آن دیگری این موضوع را که من حالا میبینم، ندیده و الی آخر. بعد سعی میکند که نظر همین دیگران را به معنی تحتِ لفظی کلمه روی هم بریزد و سعی کند همهی سوراخ سنبهها را بپوشاند تا نظریّهش بیخلل بنظر برسد و در ضمن همه چیزی را هم در بر بگیرد. این مرض که اگر در چارچوبی که من ارائه میدهم فکر کنید، هیچ چیز بیرون نمیماند، ظاهراً دامنگیر جامعهشناسی شده و ولش نمیکند.
البتّه اینها را میتوانید جدّی نگیرید. بیشترشان برمیگردد به کلاسی که در دانشکدهی جامعهشناسی این نیمسال دارم. بههیچوجه نمیخواهم بیاحترامی کنم به رشتهای که خودم هم دانشش را آموختهام. امّا دستِ کم یکی دو هفتهی گذشته این حس بهم دست داده که جامعهشناسی – دستِ کم بخشی از جامعهشناسی – بسیار «سطحی» شده.
نمونهاش – با همهی احترامی که برایش قائلم – جفری الکساندر است که تبِ جامعهشناسی فرهنگی نو-دورکهایمیاش در ایران هم بود – و نمیدانم به لرز نشسته هنوز یا نه. نوشتههایش بعضاً دیگر – بیرودربایستی – خندهدار است. نوشتهی کلاسیکش همراه با فیلیپ اسمیت دربارهی گفتمان جامعهی مدنی در آمریکا – که بعداً برمبنای آن و دیگر کارهایش برنامهی جامعهشناسی فرهنگی قوی را در برابر جامعهشناسی فرهنگ و برنامهی ضعیف جامعهشناسی فرهنگی پیشنهاد میکند – یکیش مثلاً. چارچوب فکرش را خیلی سفت و محکم میگوید و بعد میگوید که ببینیم حالا چطور این نگاه ما معجزه میکند. بعد نمونه پشتِ نمونه میآورد که هیچکدام به گفتمان جامعهی مدنی مربوط نیستند و بیشتر دربارهی نهادهای سیاسیند! بعد آدم با خودش حدس میزند که چرا باید چنین باشد و به این نتیجه میرسد که نکند برای اینکه بگویند کاربرد نظریّهی ما وسیعتر از این حرفهاست، تقلّب کردهاند و گفتهاند این دربارهی جامعهی مدنیست – که «بزرگتر» است؟ بعد همهی گذشتگان و معاصرانشان را یکییکی سلّاخی کردهاند و به بعضی گفتهاند که اینها فروکاهشگرند و دستِ آخر میبینی که خودشان کل مسأله را تقلیل دادهاند به دوتایی «دموکراتیک»/«غیردموکراتیک» که معلوم نیست با چه لطایفالحیلی از دوتایی «مقدس»/«نامقدّس» دورکهایم گرفته شده.
بعد وقتی که مثلاً یک عدّهی دیگر (مثل بتانی و همکاران) الکساندر و اسمیت را نقد میکنند و تلاش میکنند که مدل را دستِ کم پیچیدهتر کنند، دادِ الکساندر در میآید که «شما چقدر نافهیمید! اینی که شما میگویید، همینیست که ما میگوییم. چرا؟ نگاه کنید! ما با تردستی این نمونههایی را که شما در برابر نگاه ما آوردید میچپانیم داخل مدل خودمان. ببینید جا رفت! لطفاً اعتراض هم نکنید. چون اصل بر این است که نه چیزی از مدل ما بیرون میماند و نه اینکه هیچ سوراخی دارد!» حالا اینکه چه اصراری هست که یکی در مورد همه چیز حرف بزند و هیچ چیز بیرون نماند، همانطور که گفتم مرضیست که دستِ کم بخشی از جامعهشناسی را ول نمیکند. اینکه چرا انسانشناسی آسودهتر است از این منظر، جوابش سخت نیست.
بعد باحالتر از اینها، بعضی دیگر از مثلاً منتقدانشان هستند سر همین کلاسی که دارم. طرف میگوید که در «برنامهی قوی» (که در سال 2003 اشتباه نکنم منتشر شده) الکساندر گفته که در برنامهی ما، عاملیت هم میگنجد و همهش ساختار نیست، امّا در «جامعهی مدنی» (که در دههی نود منتشر شده) ردّی از عاملیت نمیبینیم. جالب اینجاست که در «جامعهی مدنی» در بخشی که چارچوبش را ترسیم میکند حرفی از عاملیت نمیزند اصلاً (گرچه بعداً هم که حرف میزند، بهتر بود که نمیزد و میگذاشت که چارچوبش همینطور سوراخ میماند. هرقدر اصلاحش کرده، بدتر شده!). با این همه، این نقد که در واقع از کسی انتظار داشته باشیم که دههی نود بداند که در دوهزار و سه چه خواهد گفت، اسمش میشود «تفکّر انتقادی» که دانشجو باید داشته باشد. خسته نباشید!
شما بگذارید به حسابِ خستگی. امّا این آخری را هم دربارهی نمایش تفکّر انتقادی بگویم که وقتی نوشتههای آکادمیک را میخوانی این احساس بهت دست میدهد که همهی گذشتگان و معاصران یا اشتباه کردهاند یا آن بخشی را که درست گفتهاند در راستای حرف منی که این مقاله را مینویسم، گفتهاند. کمکم یاد میگیری که اینطوری از خود راضی بشوی و مقاله که مینویسی، فنّش را بیاموزی و نگویی که حرفی که من میزنم با حرفِ این چهار نفر جور در میآید. برعکس بگویی که حرفِ این چهل نفر که مُفت؛ حرف این چهار نفر هم با حرف من جور میافتد (و نه برعکس)!
شما بگذارید به حساب خستگی. ولی بعداً خودتان قضاوت کنید...
دلِ من همی جُست پیوسته یاری
که خوش بگذراند بدو روزگاری
شنیدم که جوینده یابنده باشد
به معنی درست آمد این لفظ ، باری
به کامِ دل خویش یاری گُزیدم
که دارد چو یارِ من امروز یاری؟
بدین یارِ خود عاشقی کرد خواهم
کزین خوش تر اندر جهان نیست کاری
فرخی سیستانی
[بایگانی]
حکمت
کسی میگفت - و چه درست میگفت: همه جا، هر شهر و روستا و کشور و استانی، برای زندگی خوب است، الا آنجایی که قرار است خوب باشد!
● جایزهی محسن رسولاف در جشن تصویر سال
● سایت رسمی دانشگاه آکسفورد- دربارهی مدرک جعلی علی کردان
● قابل توجهِ خوانندگان پروپا قرصِ راز
● جان به لب رسید از یاری!!!
[بایگانی]
غول
امروز استاد درس «نظریهها و رویّههای معاصر در مردمنگاری»مان میگفت «اینکه بر دوش غولهای بیکران ایستادهاید، دلیل نمیشود که از آن بالا روی سرشان بشاشید!»
پ.ن. لابُد نیازی به توضیح نیست که گمانم نیوتون است که میگوید اگر بهتر میبینم از اینروست که بر دوش غولهای بزرگی سوارم...
شکر
یک پیام صبحگاهی در زمستان مینئاپولیس: دمای هوا منهای هفت درجهی فارنهایت (منهای بیست درجهی سانتیگراد) و به زودی انتظار یک جبهه هوای سرد را داریم! اوّل با خودت فکر میکنی که طرف یا نمیداند سرد یعنی چه یا نمیفهمد منهای بیست درجه چهاندازه سرد است که تازه میگوید یک جبهه هوای «سرد» دارد نزدیک میشود. ولی بعد که با خودت فکر میکنی میفهمی که این در واقع بیان دیگریست از «باز برو خدا رو شکر کن ...» -ِ خودمان.
-----
چند روز به پایان ماه میلادی مانده. پهنای باند راز، لب به لب شده و ممکن است هر آینه لبریز شود. اگر این اتّفاق افتاد و راز را ندیدید، دوباره با شروع ماه میلادی نو سعی کنید. همهچیز روبهراه خواهد بود.
طلال اسد
ادامه...
موسیقی (16)
نوشته های دیگران (84)
وبلاگ قبلی راز (353)
پرسونا (7)
آموزش (33)
ادبیات، کتاب و نویسندگی (294)
جامعه شناسی (209)
رسانه (2)
شخصی (271)
عکس (34)
September 2015
May 2015
January 2015
August 2014
February 2014
December 2013
November 2013
October 2013
June 2013
May 2013
April 2013
March 2013
January 2013
December 2012
November 2012
October 2012
September 2012
August 2012
July 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
August 2011
July 2011
June 2011
March 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006
January 2006
December 2005
November 2005
October 2005
September 2005
August 2005
July 2005
June 2005
May 2005
April 2005
March 2005
February 2005
January 2005
December 2004
November 2004
October 2004
September 2004
August 2004
July 2004
June 2004
May 2004
April 2004
March 2004
February 2004
January 2004
December 2003
November 2003
October 2003
September 2003
August 2003
July 2003
June 2003
May 2003
April 2003
March 2003
February 2003
January 2003
December 2002
November 2002
October 2002
September 2002
August 2002
July 2002
June 2002
April 2002
March 2002
February 2002
January 2002
December 2001