« ناکارآمدی | صفحه اصلی | کار«آموزی» »
رسانهی ملّی و واقعیّت
با اینکه شدهام خوانندهی محض و – به قول عزیزی – بَهبَهگوی نوشتههای دیگران و از مشارکت در بیشترِ فعّالیّتهای وبلاگی دورهی اخیر دور افتادهام – و این موجب شرمندگیست – دوست دارم یکی دو نکته را دربارهی بازی/بحث «انتظارات از رسانهی ملّی» طرح کنم. در اینکه آیا اصولاً نیازی به رسانهای «ملّی» هست یا نه، بحث فراوان است و باید جدّاً به این اندیشید که آیا لزومی وجود دارد رسانهای داشته باشیم که با بودجهی عمومی ملّت اداره شود یا نه. کشورهای مختلف در طولِ زمان، پاسخهای متفاوتی به این پرسش دادهاند. در ایران هم یکی چند سالِ اخیر، این پرسش – البته نه آنقدرها فراگیر – وقتی بحث رادیو-تلهویزیون خصوصی و نسبتش با سیاستهای اصل چهل و چهار پیش آمد، به میان کشیده شد.
به هر حال، آنچه میگویم به نظرم نه تنها دربارهی رسانهی ملّی که در مورد هر رسانهی پیشتازی که میخواهد نقشِ سازندهای در حوزهی عمومی بازی کند، صادق است و در موردِ رسانهی ملّی – از آنجا که با «پولِ مردم» اداره میشود – بیشتر صدق میکند. به نظرم رسانه، آنطور که دوستان فراوان اشاره کردهاند و خودم هم پیشتر بارها نوشتهام، البتّه که باید بازتابدهندهی صداهای مختلف باشد؛ امّا درسی که تازگی گرفتهام اینکه قبل از آن، باید گردانندگانش قبول کنند که سطحی از واقعیّت – فراتر از آن صداهای مختلف – وجود دارد. گرچه پیشِ پا افتاده مینماید؛ امّا مهم است بدانیم نمیتوان صداهای مختلف را بر پایهی «کذب» بازتاب داد. آنطور به هیچجا نمیرسد. میپذیرم که «حقیقت»ی وجود ندارد و حقیقتها داریم. ولی باید خط ممیّزی کشید بین «حقیقت فلسفی» – که بینهایت است لابد و همان تفاسیر و صداهای گوناگون موجود در جامعه را نمایندگی میکند – و «حقیقت واقعی». برای هرگونه بهسازی در رسانهی ملّی ایرانی باید بر دوّمی تأکید کرد و آنرا بنیادِ حرکت گذاشت. رسانهی «دولتی»ای که «ملّی» خوانده میشود، پایهاش حقیقت فلسفی یکّه یا گونهای از «ایدئولوژی»ست. امّا برعکس رسانهی ملّی واقعی باید بر کمینهای از «حقیقتِ واقعی» استوار باشد. گوناگونی صداها در رسانهای که اصولاً مُنکرِ «اعتراض»های خیابانی در حوادث اخیر است و میگوید اوضاع در خیابانهای تهران عادیست، بیمعناست. میدانم که در همین چونوچرا میتوان کرد؛ امّا اوّل باید کمینهای از حقیقت را که از «واقعیّت» میآید گزارش کرد. نمیتوان بر پایهی کذب، گسترشِ گفتگو در حوزهی عمومی را – که یکی از وظایف رسانهست به گمانم – پی گرفت. (در کمان عرض کنم که به همین دلیل، در گفتگوی چالشی فرید زکریا با دکتر مرندی از تهران در برنامهی جیپیاس یکی دو هفته پیش – که ویدئویش همهگیر و نظرات دربارهاش داغ شد – در بخش نخست، شخصاً حق را به زکریا میدهم. آنچه دکتر مرندی، گزارش میکرد صرفاً یک «روایت» از ماجرا نبود. آنچه او میگفت بر «واقعیّت» بنیاد نداشت و وظیفهی رسانهای زکریا بود که واقعیّت را یادآوری کند. هرچند در بخش آخر، پاسخ زکریا دربارهی اینکه چون کس دیگری نبود، تو را دعوت کردیم به هیچوجه دوست نداشتم - که البته به این بحث مربوط نیست).
بگذریم؛ به نظرم، وبلاگستان، شبکههای اجتماعی، یوتیوب و توییتر پیش از انتخابات و بعد از آن، آنچه انجام دادند، «زیرسازی» بود و یک حرکت به عقبِ اتّفاقاً لازم. آنچه در این دوره اهمیّت پیدا کرد، مثل گذشتهی وبلاگستان، فقط «صداهای مختلف»ی که تفاسیر متنوّع را روایت میکردند نبود. اینبار اهالی فضای مجازی نیاز رسانه به واقعیّت را مرتفع کردند و میکنند: آنها «واقعیّت» را بازتاب میدادند تا آدمها بعدها سر فرصت، نظرهاشان را راجع به آن بگویند. فیلمهایی که در غیابِ رسانههای جریانِ اصلی سردستی گرفته شد در کنار عکسها و گزارشها، کمبودِ «واقعیّت»ِ رسانهی جریان اصلی را جبران میکرد. همینطور پیش از انتخابات، چون واقعیّت به درستی بازنمایانده نمیشد، نسبت به گذشته، بیشترِ تلاش بر سر گزارش «واقعیت» بود و نه «روایت»های آن واقعیّت.
همانطور که در گذشته – که تشکیل و بنیادِ رسانه بر چیزی جز واقعیّت اینطور بحرانی نشده بود – فضای مجازی به رسانهی جریانِ اصلی یاد داد دورهی کارشناس تمام شده و حالا همه کارشناس هستند و باید به تفسیرهای متنوّع احترام گذاشت؛ این بار هم فضای مجازی با عقبگردِ هوشمندانهاش و اهتمام به «زیرسازی»، باز میتواند نمونه و سرمشق و الگوی خوبی برای بهسازی عملکردِ رسانهی جریان اصلی باشد: ما اوّل به حقیقتی واقعی نیاز داریم و باید آنرا محکم کنیم تا بر بنیانِ آن بعد به تفاسیرِ و روایاتِ مختلفی که حقیقتهای گوناگون را متناسب با گرایشهای مختلف بازتاب میدهند، برسیم. از فضای مجازی و تغییر گرایشش در این روزها و وزندهی بیشتر نسبت به گذشته به گزارش «واقعیّت» به جای تفسیر آن، بیاموزیم و این نکتهی ساده و به ظاهر پیشِ پا اُفتاده را فراموش نکنیم که بنیادِ رسانه باید بر «واقعیّت» باشد.
دلِ من همی جُست پیوسته یاری
که خوش بگذراند بدو روزگاری
شنیدم که جوینده یابنده باشد
به معنی درست آمد این لفظ ، باری
به کامِ دل خویش یاری گُزیدم
که دارد چو یارِ من امروز یاری؟
بدین یارِ خود عاشقی کرد خواهم
کزین خوش تر اندر جهان نیست کاری
فرخی سیستانی
[بایگانی]
حکمت
کسی میگفت - و چه درست میگفت: همه جا، هر شهر و روستا و کشور و استانی، برای زندگی خوب است، الا آنجایی که قرار است خوب باشد!
● جایزهی محسن رسولاف در جشن تصویر سال
● سایت رسمی دانشگاه آکسفورد- دربارهی مدرک جعلی علی کردان
● قابل توجهِ خوانندگان پروپا قرصِ راز
● جان به لب رسید از یاری!!!
[بایگانی]
غول
امروز استاد درس «نظریهها و رویّههای معاصر در مردمنگاری»مان میگفت «اینکه بر دوش غولهای بیکران ایستادهاید، دلیل نمیشود که از آن بالا روی سرشان بشاشید!»
پ.ن. لابُد نیازی به توضیح نیست که گمانم نیوتون است که میگوید اگر بهتر میبینم از اینروست که بر دوش غولهای بزرگی سوارم...
شکر
یک پیام صبحگاهی در زمستان مینئاپولیس: دمای هوا منهای هفت درجهی فارنهایت (منهای بیست درجهی سانتیگراد) و به زودی انتظار یک جبهه هوای سرد را داریم! اوّل با خودت فکر میکنی که طرف یا نمیداند سرد یعنی چه یا نمیفهمد منهای بیست درجه چهاندازه سرد است که تازه میگوید یک جبهه هوای «سرد» دارد نزدیک میشود. ولی بعد که با خودت فکر میکنی میفهمی که این در واقع بیان دیگریست از «باز برو خدا رو شکر کن ...» -ِ خودمان.
-----
چند روز به پایان ماه میلادی مانده. پهنای باند راز، لب به لب شده و ممکن است هر آینه لبریز شود. اگر این اتّفاق افتاد و راز را ندیدید، دوباره با شروع ماه میلادی نو سعی کنید. همهچیز روبهراه خواهد بود.
طلال اسد
ادامه...
موسیقی (16)
نوشته های دیگران (84)
وبلاگ قبلی راز (353)
پرسونا (7)
آموزش (33)
ادبیات، کتاب و نویسندگی (294)
جامعه شناسی (209)
رسانه (2)
شخصی (271)
عکس (34)
September 2015
May 2015
January 2015
August 2014
February 2014
December 2013
November 2013
October 2013
June 2013
May 2013
April 2013
March 2013
January 2013
December 2012
November 2012
October 2012
September 2012
August 2012
July 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
August 2011
July 2011
June 2011
March 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006
January 2006
December 2005
November 2005
October 2005
September 2005
August 2005
July 2005
June 2005
May 2005
April 2005
March 2005
February 2005
January 2005
December 2004
November 2004
October 2004
September 2004
August 2004
July 2004
June 2004
May 2004
April 2004
March 2004
February 2004
January 2004
December 2003
November 2003
October 2003
September 2003
August 2003
July 2003
June 2003
May 2003
April 2003
March 2003
February 2003
January 2003
December 2002
November 2002
October 2002
September 2002
August 2002
July 2002
June 2002
April 2002
March 2002
February 2002
January 2002
December 2001
يادداشتها
ممنون از این نوشته. خوب بود و خواندنی.
چیزی که وسط خواندن نوشتهات غلغلکام میداد، تاکیدت بر «واقعیت» بود گویا گاهی کنترل حقیقتهای مکرر و بس مکرر از دستمان در میرود و میخواهیم هر جوری شده از این تکرر دست و پاگیر بخلاصیم. و این بار البته راهمان رجوع به واقعیت است که جای بسیاری از حقایق «تخیلی» را میگیرد.
به این میاندیشم اگر این مسیر را ادامه دهیم، آیا ممکن است در نهایت به یک حقیقت یکتا و عینی برسیم؟
-----
من مخلصم :)
نمیدونم منظور از این یک حقیقت یکتا و عینی در سلسله مراتب چیه. به نظرم میرسه کلی تر بخوام بحث کنم، برای بقول تو از خلاصی از تکرر، گاهی به یک بستار در یک لحظه نیاز پیدا میکنیم که میشه گفت یه جور حقیقت استراتژیکه. شاید برای هر جور عملی، احتیاج به یه بستار معنا داریم. اوممم... ایده ی دیگه ندارم - تو چیزی به ذهنت میرسه؟ :دی
سولوژن | August 8, 2009 11:37 AM
I think your aside, too, carries a misrepresentation of Fareed Zakaria's retort addressed to the Professor Marandi (which by the way, was lying through his teeth). He did not berate the man by implying, as you claim, that he was not good enough to be invited to the programme. Rather, what Fareed Zakaria stressed was that the man was readily available for that interview at a time when the opposition was either too wary of jeopardizing his position (or his safety) to talk to CNN, or just plain absent due to imprisonment or death.
afsoon | August 19, 2009 08:34 PM