« دلایلِ نامستدل برای شرکت در انتخابات | صفحه اصلی | فرد یا جریان؟ »
دربارة علی عبدالرازق
بعد از یادداشت گزارش سخنرانی دکتر صدری و پینوشتی که دربارة علی عبدالرازق نوشته بودم، دوست عزیزی دربارة این متفکّر مصری پرسید. بد ندیدم، آنچه خیلی مختصر و در این مدّت کوتاه دربارة عبدالرازق دریافتهام، اینجا بنویسم؛ تا هم پاسخ ایمیل را داده باشم و هم پستی برای «راز»، تولید شده باشد: یک تیر و دو نشان.
علی عبدالرازق (متوفای ۱۹۶۶) نوگرایی دینیست که نظراتش در دورة بحران خلافت (الغای رسمی خلافت عثمانی بسال ۱۹۲۴ در مجلس کبیر ملی ترکیه تصویب شد) طرح شد و البتّه برای خودش نتایج خوشایندی نداشت و از «شهاده»ی الازهر و منصب قضا محروم شد. آنچیزی که در کار عبدالرازق – در پیوند با آنچه از دکتر صدری نقل کردم – برایم مهم است (و بهگونهای غریب پیوسته با تفسیری سراسر متمایز از جریان سَلَفیگری امثال عبده است) این اندیشة کلیدی در «الاسلام و اصول الحکم» است که موضع پیامبر بعنوان سیاستمدار مسؤول، متفاوت از موضع او بعنوان معلّم دینی یا روحانیست. باین ترتیب، تشکیل حکومت اسلامی در برههای از تاریخ، شرط ضرورت استمرار آن نیست. عبدالرازق متناسب با دورة تاریخی خود حتّی بیش از این، پا پیش میگذارد و اعلام میکند که خلافت همیشه برای اسلام و مسلمانان دردسرساز بوده و سرچشمة تباهی و فساد.
عبدالرازق پس از بررسی سیرة پیامبر اسلام باین نتیجه میرسد که رفتارهای حکومتی او، تنها وسیلهای از وسایل تثبیت دین و تأیید دعوت است؛ وگرنه پیامیر هیچ ولایت دیگری جز ولایت رسالت بر مؤمنان ندارد و نمیتوان از ولایت حکومتی سخن گفت. بهمین دلیل پیامبر، «وکیل»، «حفیظ» و «مصیطر» بر مسلمانان نیست. پیامبر در طول دورة نبوّت بعضی کارهای سیاسی مثل رهبری غزوات، نصب قضات، و ... را هم انجام میداده، ولی هیچ کدام ارتباط مستقیم به دعوت به اسلام و رسالت او نداشته؛ تا آنجا که حتّی جهاد هم از وظایف پیامبر نیست.
عبدالرازق اینطور نتیجه میگیرد که «... خلافت در برنامههای دینی هیچ جایگاهی ندارد، چنانکه در مسألة قضاوت و سایر امور حکومتی نیز نقشی ندارد؛ بلکه همة اینها، برنامههای سیاسی صرف است که دین را بدانها سر و کاری نیست؛ نه از آن منع کرده و نه به آن فرمان داده است، بلکه عرصة سیاست را بانسان واگذار کرده که به دستورهای عقل و تجربة امّتها و قواعد سیاسی رجوع کند.» باین شکل، دو نتیجة بلافاصله در کار عبدالرازق وجود دارد: یکی اینکه سیاست، حکومت و آنچه از جنس قدرت است، هر قدر برای تحقق آرمانهای اسلامی ناگزیر باشد، جوهری و ضروری اسلام نیست. دوّم اینکه، مسلمانان آزادند هر شکل حکومتی را به مناسب تأمین رفاهشان است، برگزینند.
بنظرم میآید کار عبدالرازق از اینجهت که در تعلیم دینی ریشه دارد و در اثبات احتجاجهایش از پیشینههای فقهی کتاب، سنّت و اجماع استفاده کرده، میتواند در کنارِ ادبیات پژوهشهای جامعهشناختی دین – آنطور که بیشتر دکتر صدری پی میگیرند – آنها را تکمیل کند.
* آنچه اینجا نوشتهام بیشتر متّکی بر برداشتهایم از فصل «بحران خلافت» (فصل دوّم) «اندیشة سیاسی در اسلام معاصر» (مرحوم حمید عنایت/ترجمة بهاءالدین خرمشاهی/انتشارات خوارزمی ۱۳۶۲) و فصل «مسألة حکومت» (فصل ششم) «اسلام و مدرنیته» (عبدالمجید شرفی/ترجمة مهدی مهریزی/انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۸۳) است؛ باضافة مقالة «Religion and Modernity; Reflections on a Modern Debate» نوشتة David Waines در صفحات ۲۸ و ۲۹ شمارة ۱۲ خبرنامة ISIM، التفاتی خانم دکتر احمدنیا. :) در ضمن در جستجوهای اینترنتی هم به نوشتههایی دربارة عبدالرازق دسترسی هست.
پ.ن. راستی، دکتر صدری به کامنتهای مطلب قبل جواب دادهاند. بخوانید.
دلِ من همی جُست پیوسته یاری
که خوش بگذراند بدو روزگاری
شنیدم که جوینده یابنده باشد
به معنی درست آمد این لفظ ، باری
به کامِ دل خویش یاری گُزیدم
که دارد چو یارِ من امروز یاری؟
بدین یارِ خود عاشقی کرد خواهم
کزین خوش تر اندر جهان نیست کاری
فرخی سیستانی
[بایگانی]
حکمت
کسی میگفت - و چه درست میگفت: همه جا، هر شهر و روستا و کشور و استانی، برای زندگی خوب است، الا آنجایی که قرار است خوب باشد!
● جایزهی محسن رسولاف در جشن تصویر سال
● سایت رسمی دانشگاه آکسفورد- دربارهی مدرک جعلی علی کردان
● قابل توجهِ خوانندگان پروپا قرصِ راز
● جان به لب رسید از یاری!!!
[بایگانی]
غول
امروز استاد درس «نظریهها و رویّههای معاصر در مردمنگاری»مان میگفت «اینکه بر دوش غولهای بیکران ایستادهاید، دلیل نمیشود که از آن بالا روی سرشان بشاشید!»
پ.ن. لابُد نیازی به توضیح نیست که گمانم نیوتون است که میگوید اگر بهتر میبینم از اینروست که بر دوش غولهای بزرگی سوارم...
شکر
یک پیام صبحگاهی در زمستان مینئاپولیس: دمای هوا منهای هفت درجهی فارنهایت (منهای بیست درجهی سانتیگراد) و به زودی انتظار یک جبهه هوای سرد را داریم! اوّل با خودت فکر میکنی که طرف یا نمیداند سرد یعنی چه یا نمیفهمد منهای بیست درجه چهاندازه سرد است که تازه میگوید یک جبهه هوای «سرد» دارد نزدیک میشود. ولی بعد که با خودت فکر میکنی میفهمی که این در واقع بیان دیگریست از «باز برو خدا رو شکر کن ...» -ِ خودمان.
-----
چند روز به پایان ماه میلادی مانده. پهنای باند راز، لب به لب شده و ممکن است هر آینه لبریز شود. اگر این اتّفاق افتاد و راز را ندیدید، دوباره با شروع ماه میلادی نو سعی کنید. همهچیز روبهراه خواهد بود.
طلال اسد
ادامه...
موسیقی (16)
نوشته های دیگران (84)
وبلاگ قبلی راز (353)
پرسونا (7)
آموزش (33)
ادبیات، کتاب و نویسندگی (294)
جامعه شناسی (209)
رسانه (2)
شخصی (271)
عکس (34)
September 2015
May 2015
January 2015
August 2014
February 2014
December 2013
November 2013
October 2013
June 2013
May 2013
April 2013
March 2013
January 2013
December 2012
November 2012
October 2012
September 2012
August 2012
July 2012
January 2012
December 2011
November 2011
October 2011
August 2011
July 2011
June 2011
March 2011
January 2011
December 2010
November 2010
October 2010
September 2010
August 2010
July 2010
June 2010
May 2010
April 2010
March 2010
February 2010
January 2010
December 2009
November 2009
October 2009
September 2009
August 2009
July 2009
June 2009
May 2009
April 2009
March 2009
February 2009
January 2009
December 2008
November 2008
October 2008
September 2008
August 2008
July 2008
May 2008
April 2008
March 2008
February 2008
January 2008
December 2007
November 2007
October 2007
September 2007
August 2007
July 2007
June 2007
May 2007
April 2007
March 2007
February 2007
January 2007
December 2006
November 2006
October 2006
September 2006
August 2006
July 2006
June 2006
May 2006
April 2006
March 2006
February 2006
January 2006
December 2005
November 2005
October 2005
September 2005
August 2005
July 2005
June 2005
May 2005
April 2005
March 2005
February 2005
January 2005
December 2004
November 2004
October 2004
September 2004
August 2004
July 2004
June 2004
May 2004
April 2004
March 2004
February 2004
January 2004
December 2003
November 2003
October 2003
September 2003
August 2003
July 2003
June 2003
May 2003
April 2003
March 2003
February 2003
January 2003
December 2002
November 2002
October 2002
September 2002
August 2002
July 2002
June 2002
April 2002
March 2002
February 2002
January 2002
December 2001
يادداشتها
وبلاگ جالبیه و مطالب شما رو نیز تا حدودی خوندم ولی مطلبی که من رو به وبلاگ شما جذب کرد در ارتباط با فیلم داگویل بود که لازم دیدم به شما پیشنهاد کنم به وبلاگ من سر بزنید و مطلبی که در ارتباط با فیلم داگویل نوشته ام رو بخونید.
در ضمن نظر شما میتونه برام جالب باشه.
امیر | June 11, 2005 12:41 PM
I hope the lasst BA exam will be as successful
your friend! | June 12, 2005 10:12 PM
والله چي بگم؟!!
hossein | June 13, 2005 10:38 PM
سلام
آقا اين سري مطالبت خيلي جالب انگيز ناك بود:)
به نظرم يه نكته كه تو اين بحثها ميتونه راهگشا باشه اينه كه بفهميم اسلام فقط دو حالت نداره كه يكيش سياسيه و يكيش هم صوفيانه. چيزي كه هميشه مردم رو ازش ترسوندن اين بوده كه اسلام بدون احكام سياسي و اجتماعي اش اصلا اهميت نداره و اجراي اين احكام هم حكومت و خليفه و ولي فقيه ميخواد. ولي فكر كنم ديگه بايد كم كم گفت كه اتفاقا اون بعدي از اسلام كه اهميت داره كاملا جداي از كنش سياسيه ولي خيلي روش تاثيرگذاره.
میثم | June 14, 2005 11:38 AM
تجمع وبلاگی وبلاگ نویسان حامی معین : روز پنجشنبه مورخ 26/3/84 در میدان گاه اصلی پارک لاله ، ساعت 18 بعدازظهر برگزار می شود . از تمامی وبلاگ نویسان حامی معین دعوت می شود در این مراسم شرکت کنند .
ستاد نسل سومی های حامی معین | June 14, 2005 04:48 PM